چک لیست کمد کپسول – چگونه کمد کپسول خودتون رو بسازید؟

بازدید: 2,837 بازدید
چک لیست کمد کپسول – چگونه کمد کپسول خودتون رو بسازید؟

چک لیست کمد کپسول – چگونه کمد کپسول خودتون رو بسازید؟

(به معنای لباس هایی هستند که با گذر مد و ترندهای روز غیر قابل استفاده نمی شوند و در واقع در تمام فصول سال می توانید آنها را استفاده کنید.)

کمد کپسول؟ اصلا کمد کپسول چی هست؟ سرتون رو درد نیارم، این یکی از اون سنت هایی نیست که در حال فراگیر شدن تو جهان باشه، این چیزیه که ما همیشه بهش نیاز داشتیم. این ایده میتونه زندگیتون رو تغییر بده! نه، اگر با من بمونید خودتون قبول می کنید. خب اجازه بدید بریم سر اصل مطلب، چراها و چگونگی های یک کمد کپسول. بیاید از ابتدا شروع کنیم و در چند قدم یاد بگیرید چگونه کمد لباس خودتون رو طراحی کنید.

 

کمد کپسول چیست؟

خودتون رو درگیر این کلمه ی فانتزی نکنید، این اساسا به معنی یک کمد کوچک و کاربردی که شامل چیزایی هست که شما کاملا نیاز دارید و قطعا خواهید پوشید. هر لباس به ارزش لباس های دیگه اضافه میکنه و به تنهایی به کار نمیره بلکه میشه اون رو با لباس های دیگه ترکیب و ست کنید. باید به استایل، شخصیت و (مهم تر از همه) سایز شما بخوره. اگر یک مبتدی هستید و دارید این مطلب رو می خونید واکنش شما نسب بهش اینه: ” داری شوخی میکنی؟ ” اما اگر روی عقاید خودتون پافشاری نکنید و یکبار امتحانش کنید، قبولش می کنید.

به طور متوسط، ما به چیزی حدود 28 تا 37 مورد در کمدمون احتیاج داریم، و در واقع این تعداد مناسب برای چیزی هست که ما اسمشو میذاریم کمد کپسول. قبل از اینکه چیزی بگید، نه این عدد غیر واقعی نیست و بله عدد منصفانه ای هست، چون اگر صادقانه به قضیه نگاه کنیم، چند تا شومیز، شلوار و تاپ توی کمدتون دارید که فقط رویای این که یک روز بپوشیدشون رو دارید؟ متاسفم اونا باید حذف بشن. شما از این لباس ها فقط برای سه ماه ( یک فصل ) استفاده می کنید و سپس با پیشرفت خودتون اونا رو ارتقا میدید. چند دقیقه دیگه در مورد این مورد صحبت می کنیم.

 

اصلا چرا باید ساختن کمد کپسول خودتون رو شروع کنید؟

دلایل متفاوتی میتونه برای هر کدوم از ما وجود داشته باشه، ولی نتیجه همچنان یک چیزه، به عنوان خانوم، ما همه خرید کردن رو دوست داریم، شاید میزان وسواسمون متفاوت باشه ولی وقتی حرف خریدن چیزایی که دوست داریم وسط باشه همه با هم متحدیم. اکثر ما از روی هوس (نه لزوما منطق) خرید می کنیم اما همگی کسایی هستیم که اونا رو استفاده نمی کنیم (احتکار می کنیم) ! خب اینجا تعدادی سوال براتون مطرح میشه که باید بهش جواب بدید تا بفهمید که آیا نیازی به این دارید که کمد کپسول خودتون رو بسازید یا نه
شما مجبورید هر لباس جدیدی رو به زور داخل کمد لباستون جا بدید.

و با وجود کمدی مثل این، تقریبا ” هیچی ندارید که بپوشید”
به این امید لباس می خرید که شاید یک روز اندازه شما بشه؟
هر بار که کمدتون رو تمیز می کنید، حداقل سه لباس پیدا می کنید که هنوز تگ روی اون بهش وصل هست.
کفش هایی که هیچ وقت پا نمی کنید؟ اکسسوری (لوازم تزیینی مثل دست بند و گردن بند و …) هایی که به استایل شما نمی خورند؟

لازم نیست به این سوالات به خاطر من جواب بدید، تا همین الان متوجه منظورم شده اید. همش درباره همینه، اینجا نه قانون و نه مقیاسی وجود نداره، پس وقتی گفتیم 28 تا 37 فقط به یک مرجع اشاره داشتیم و چیزی نیست که به هر قیمتی رعایت کنید. به همین دلیل هست که باید یک کمد کپسول راه بندازید. خواهید دید که واقعا زمان، پول و انرژی کمتری روی چیزهایی که نیاز ندارید و لباس هایی که هیچ وقت قرار نیست بپوشید تلف می کنید.

 

و در نهایت، چگونه باید یک کمد کپسول ساخت؟

یکبار دیگه، هیچ قانون سفت و سختی وجود نداره، با خیال راحت با توجه به لایف استایل خودتون لیست رو بالا و پایین کنید. تنها قانونی کلی که وجود داره اینه که تلاش کنید و با داشتن یک کمد نسبتا کوچک کنار بیایید. به عنوان یک تازه کار، بعضی از موارد داخل لیست اضافه و یا کم هستند، پس نگران نباشید.
اجازه بدید این رو به چند قدم تقسیم کنیم.

1- تمیزکاری :

این احتمالا سخت ترین قسمت کار باشه، چون این اولین قدم بزرگی هست که باید برای کمد کپسول انجام بدید، فقط کل کمدتون رو خالی کنید و همه چیز رو روی زمین یا تخت رها کنید.

2- مرتب سازی:

کمدتون رو با ترتیب زیر به قسمت های کوچکتری تقسیم کنید:

بله!: واقعا دوسش دارم، با هر تکه لباس، آیتم، اکسسوری یا کفشی که بر می دارید از خودتون بپرسید که آیا واقعا دوستش دارید و احتمالا می تونید روی رشته کوه های هیمالیا باهاشون قدم بزنید؟ (منظورمو متوجه شدید، مگه نه؟) اگر پاسختون به این سوال منفیه، سراغ مورد بعدی بریم.

خیر: تا حالا ازش استفاده نکردید و استفاده هم نخواهید کرد؟ تگ روی لباس و تای اون هنوز دست نخورده هست؟ این ها وارد ستون ” نه” می شوند.
شاید: فقط شما می تونید بگید چرا جزو “شاید” هاست، میتونه به دلیل یک خاطره باشه، یا رنگ و مدل و … مورد علاقتون باشه
لباس های فصلی: ژاکت زمستانی، لباس بارانی، چکمه، یک جف مایوی اضافه، شلوار ورزشی های قدیمی؟ همه ی این ها تو بخش آخر قرار میگیرن

3- دعوت به اقدام!

اگر خوش شانس باشید، توده لباس های ” دوستش دارم” از بقیه بزرگتر خواهد بود. پس قبل از اینکه کاری کنید خوب به بقیشون نگاه کنید.
خودتون می دونید که باید با توده ” نه ” باید چکار کنید، یا اون لباس ها رو بریزید دور و یا به افرادی که نیاز دارن اهداشون کنید.
دسته لباس های ” شاید ” رو میتونید به عنوان پشتیبانی استفاده کنید، پس اونا رو داخل یک کارتن قرار بدید و هلش بدید زیر تخت!
حالا که لباس های فصلی دسته بندی شدن میتونن به صورت جداگانه دسته بندی بشن .

درسته، فقط فکر دور ریختن لباس میتونه باعث حمله ی عصبی بشه، پس فقط اونا رو یک جای دیگه قرار بدین، اینکار باعث حفظ کردن فضای کمدتون میشه، لازم نیست حتما اونا رو دور بریزید. اگر به چیزی احتیاج پیدا کردید می تونید اونو برگردونید، در غیر اینصورت سناریوی از دل برود هر آنکه از دیده برفت برقراره! و در نهایت می دونید که باید باهاشون چکار کنید. این طوری کارمون خیلی آسون تر میشه علاوه بر اون ما رو به هدفمون هم نزدیک میکنه.

 

چک لیست کمد کپسول

یک چک لیست که به شما کمک میکنه بفهمید دقیقا چه لباس هایی برای این فصل نیاز دارید، نقطه مرجع شما خواهد بود. حالا می دونید که آیا به خرید احتیاجی دارید یا نه، اگر بله، می تونید در حد بودجه خرید کنید، فرق این بار با دفعات قبل اینه که فقط چیز هایی رو که واقعا نیاز دارید رو می خرید، همچنین یادتون باشه که این پروسه نباید کسل کننده باشه، پس زیاد خودتون رو به قوانینی که در ادامه گفته میشه مقید نکنید، این فقط یک راهنماست.

اگر موارد بیشتری نیاز دارید، به لیست اضافه کنید، اگر می تونید با موارد کمتری کار کنید، چه بهتر. هر چی که هست، یادتون باشه که ازش لذت ببرید و دست پاچه نشید. هرکاری لازمه انجام بدید، بالاخره این فقط سر و سامان دادن زندگی نیست بلکه پاکسازی ذهن هم محسوب میشه.

1- لباس کار: لباس هایی که در روزهایی خاص یا در قرار ملاقات ها هر روز تنتون می کنید
2- لباس های ورزشی: لباس ها، جوراب و کفش هایی که هر فعالیت فیزیکی که انجام می دید می پوشید مثل شنا، یوگا، باشگاه، ورزش های هوازی
3- لباس مهمونی: لباس هایی که در پارتی ها، عروسی، مراسم شام و … می پوشید.
4- لباس های روزانه: لباس هایی که وقتی برای انجام کاری بیرون می روید می پوشید، مثل خرید مواد غذایی، بردن لباس ها به خشک شویی، رفتن به دفتر پست و …

 

1. کمد کپسول تابستانه

لباس های تابستانه معمولا سبک و روشن و راحت هستند. الان نباید دنبال لباس های فانتزی باشید که توش راحت نیستید. اینا چیزایی هستن که به نسبت احتیاج دارید:

شلوار جین
دامن
بلوز و تونیک
پیراهن
تی شرت و تاپ
لباس های یک تکه
سندل ها و دمپایی های لا انگشتی

 

2. کمد کپسول زمستانی

تمرکز اصلیتون در فصل زمستان باید روی پوشش بیرونی باشه، پس کارتن لباس های زمستانی رو بیارید و بگردید تا موارد زیر رو پیدا کنید. جدا از پوشش عادی، باید به لایه بندی و ترکیب کردن لباس ها توجه کنید، پس با فکر انتخاب کنید:

ژاکت و پلیور
سویشرت و هودی
پالتو، کاپشن و بارانی
شلوار استرچ
شال گردن و روسری
بوت (چکمه) های زمستانی

 

3. کمد کپسول برای سرکار

لزومی نداره که هر روز با لباس جدیدی سرکار برید. اینجور مواقع هوشمندانه لباس پوشیدن بهتون کمک میکنه. ایده ای که اینجا استفاده می کنیم اینه که یک لباس رو انتخاب کرده و با حداقل دو یا سه لباس دیگه ست کنیم.

چند تا شلوار رسمی
دامن ها
پیراهن ها
شومیز و بلوزها
زیرپوش (برای لایه بندی)
کفش های رسمی
روسری ها و اکسسوری ها

 

4. کمد کپسول برای دانشگاه

دسته بندی کمد لباس برای دانشگاه احتمالا آسون ترین نوع باشه، چون تا جایی که از عرف اجتماع خارج نباشه لازم نیست از قاعده و قانون خاصی پیروی کنید. چند تا لباس مخصوص رو برای مراسم های دانشگاه، سمینار ها و … کنار بذارید

تی شرت های ساده
پیراهن ها
شلوار
مانتو
شال و روسری
کفش و سندل

 خرید لباس زنانه 

5. کمد کپسول برای کودکان

من دیدم که بعضی خانواده ها و دوستان این اشتباه رو همیشه مرتکب میشن، همون موقعی که میفهمن بچه ای تو راهه کمد لباس رو پر از لباس کودک میکنن. اونا متوجه نیستن که بچه ها تو یک چشم بهم زدن رشد میکنن و لباس ها دیگه اندازشون نخواهد بود. اگر تو خانواده بچه ای هست شانس با شما یاره و به راحتی میتونید عبور کنید. در غیراینصورت اینکار کاملا بیهوده هست. به بچه هاتون رسیدگی کنید ولی جوری اینکارو انجام بدین که با بودجه و فضایی که دارید هماهنگ باشه. این لیست هیچ وقت تموم نمیشه ولی در سادگی و هوشمندانه لباس پوشیدن خلاصه میشه. از قانون سه ماهه استفاده کنید (مربوط به تغییر و ارتقای کمد در آخر هر فصل)

لباس های ضرورری روزانه
شلوار
تاپ و تی شرت
لباس زیر و راحتی
لباس های مهمونی

 خرید لباس بچگانه 

6. کمد کپسول برای مسافرت

چک لیست کمد کپسول – چگونه کمد کپسول خودتون رو بسازید؟

من هیچ وقت نتونستم از هنر استفاده درست از کوله پشتی و سبک سفر کردن رو به کار بگیرم و برای همین هم از مسافرت رفتن واهمه داشتم. یک جفت لباس اضافه یک چیزه، ولی سه حمل سه تا سینه بند و دو تا لباس دیگه یک چیز دیگس! همش برمیگرده به نداشتن برنامه ریزی مناسب. سر و کله زدن با یک چمدان پر از چیز های غیر ضروری میتونه واقعا طاقت فرسا باشه.

اگر به جای جدیدی می روید، حتما کارهای اساسی رو انجام بدین، وضعیت آب و هوا رو چک کنید و آماده باشید.
اینکار بهتون کمک میکنه درمورد رنگ و تم مناسب تصمیم گیری کنید و باعث میشه راحت تر بتونید ست بزنید.
چیزی رو با خودتون بردارید که واقعا دوست دارید و می دونید سایز شماست.
لباسی رو که تا حالا امتحان نکردید با خودتون نبردید!
کیف دستی زیاد با خودتون نبرید.
همین موارد رو در مورد کفش هاتون هم رعایت کنید.

 

7. کمد کپسول برای خانوم های بالای 50 سال

اینکه شما مسن تر شدید به این معنی نیست که کمدتون باید شلخته و کهنه باشه. 50 سالگی سنی هست که خانوم ها به سمت این میرن که لباس جمع کن بشن! لزومی نداره که خودتون رو از خوب لباس پوشیدن و خوش گذرونی محروم کنید ولی اگر تصمیم دارید که کمد کپسول خودتون رو داشته باشید، تم و استایلی رو انتخاب کنید که به شخصیتتون بخوره.

نقطه قوت شما در جداسازی هاست
شال ها ، کت و روسری ها
تاپ و لباس زیر
پیراهن های معمولی
لباس های برای مناسبت های خاص
کفش های راحت
اکسسوری های خود را بیشتر کنید، یک اکسسوری جسورانه میتونه تفاوت زیادی ایجاد کنه

 

8. کفش ها

یه زمانی بود که من معتقد بودم تعداد کفش هایی که دارم، با باحال بودنم نسبت مستقیم داره! و قبل از اینکه خودم بدونم داشتم پول زیادی رو خرج چیزایی می کردم که احتمالا هیچ وقت قرار نبوده رو نظم خاصی بپوشم. و اگر شما هم یه جورایی شبیه من هستید، مرتب کردن کمد کفش هاتون میتونه دردناک ترین بخش کار باشه. اما به من اعتماد کنید، شما هم می تونید و باید اینکارو انجام بدید. این چیزیه که شما نیاز دارید، همه ی این ها باید راحت و به درد بخور باشن:

کفش های دویدن
دمپایی های لا انگشتی
کفش های صاف و ساده
کفش های محل کار
کفش های مهمونی

 

9. اکسسوری (لوازم تزیینی)

اگر پولی که صرف خریدن اکسسوری هایی که می خریم ولی هیچ وقت استفاده نمیکنیم، رو جمع کنیم میتونیم باهاش یک خونه بخریم! یک توده خرت و پرت به درد نخور که باید از شرش خلاص بشیم. فضای زیادی رو اشغال نمیکنه اما باعث صرفه جویی در وقت میشه، بهتون یک دید کلی و شفاف برای خرید بعدی میده، علاوه بر اون منجر به ذخیره پول بیشتری میشه. پس اینجا لیستی هم وجود نداره، روسری ها، ساعت ها و جواهرات. دسته بندی کنید و از بقیه دل بکنید !

حالا که یاد گرفتید چطور میشه یک کمد کپسول ساخت، وقت رو تلف نکنید. قبول دارم که گفتنش راحت تر از انجام دادنشه، ممکنه فکر کنید من دیوانه ای هستم که نشستم اینجا و به شما میگم لباس هاتون رو دور بریزید، همیشه یک نوع لباس؟ نه. من میدونم دارم درباره چی صحبت میکنم چون تو این موقعیت قرار داشتم و میدونم که این تمرین میتونه چه تغییری رو در زندگی یک نفر به وجود بیاره. درست مثل هر مسئله دیگه ای اول غیر ممکن به نظر میرسه، اون وسط همه چیز بهم میریزه ولی ارزشش رو داره. پس اگر این مقاله رو برای کمد کپسول خودتون در نظر دارید، با ریتم خودتون انجامش بدید ولی حتما انجام بدید!

میتونید نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

 مجله اینترنتی بانی استایل 

دسته‌بندی بلاگ سبک زندگی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت